Skąd się wziął i jak
powstawał Rower?
W
1974 roku pośród notatek Leonarda Da Vinci znaleziono szkic wehikułu, wyraźnie
przypominającego rower. Pojazd posiadał mechanizm korbowy, łańcuch i zębatkę no
i najważniejsze – kierownice i dwa koła podzielone szprychami. Niestety rysunek
pozostawał w ukryciu i nie miał nic wspólnego z powstaniem roweru prawie
trzysta lat później. Leonardo! Jak mogłeś? Cieszylibyśmy się rowerami trzy
wieki dłużej!
Wehikuł Leonarda Da Vinci źródło: http://blog.mhmg.pl/bicykle-i/ |
W 1816 roku baron Karl
von Drais de Sauerbrun zbudował maszynę napędzaną przez siłę kierowcy. Są to
najstarsze odnalezione przekazy o rowerze. Maszyna była jednak dość prymitywna –
aby się na niej poruszać trzeba było odpychać się nogami od podłoża. Wehikuł
był również wyjątkowo ciężki, powodowało to, że nie rozwija zawrotnej prędkości
– co najwyżej 10km/h. Oryginalny egzemplarz „biegmaszyny” (bo tak twórca nazwał
swoje dzieło) zachował się do dziś i można go oglądać w muzeum w niemieckim
Karlsruhe.
"Biegmaszyna" źródło: http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:ZweiRadMu seumNSU_Draisine1.JPG&filetimestamp=20061230231345 |
Rower z układem napędowym
zaistniał dopiero w 1839 roku w Szkocji, stworzony po latach prób przez kowala Kirkpatricka
MacMillana. Pojazd nie miał jeszcze pedałów jakie znamy w dzisiejszym
kształcie. Ciekawostką jest fakt, że w trakcie pierwszej podróży konstruktora
tłum chętnych do oglądania pojazdu poturbował dziecko – pierwsza wyprawa
rowerowa skończyła się więc dla MacMillana grzywną za zakłócanie porządku.
Rower MacMilana źródło: http://en.wikipedia.org/wiki/File:MacMillan_Bicycle_Rev.jpg |
Pedały pojawiły się w
konstrukcjach roweru dopiero w 1861 roku za sprawą braci konstruktorów
pochodzących z Francji. Napęd w tym pojeździe znajdował się w przednik kole.
Rower w takim kształcie zaczynał zjednywać sobie wielu zwolenników i już w 1868
roku odbył się pierwszy wyścig rowerowy sponsorowany przez samego cesarza
Napoleona III.
Michaux - pierwszy rower z pedałami źródło: http://www.electric-bicycle-info.com/who-invented-the-bicycle.html |
Mówiąc o historii roweru
nie można nie wspomnieć o, tak zadziwiających nas w dzisiejszych czasach,
rowerach z olbrzymim przednim kołem. Są one pomysłem brytyjskim, skonstruowanym
przez Jamesa Starleya – nazwanego potem „ojcem przemysłu rowerowego” Przeciętna
masa takiego roweru wynosiła 25-30 kilogramów. Osiągało się dzięki nim prędkość
nawet 40 km/h. Samo ogromne koło mogło mieć nawet 150 cm średnicy i było
dostosowane do długości nóg jeżdżącego. Starley zbudował też przekładnie dzięki
której jeden obrót pedałami skutkował dwoma obrotami koła.
Rower Starleyaźródło: http://100comedyclips.blogspot.com/2012/06/bicycle-history.html |
Wreszcie nadszedł czas
na łańcuch. Dzięki niemu i przekładni, koła mogły zachować rozsądną wielkość
jednocześnie pozwalając rozwijać duże prędkości. Pojawienie się łańcucha to rok
1873 (łańcuch napędza przednie koło) i 1879 (łańcuch wreszcie napędza tylnie
koło). Następnymi innowacjami było dodanie przez weterynarza z Belfactu –
Dunlopa – opony gumowej dzięki której jazda stała się o wiele wygodniejsza. W
1902 roku dorzucono do roweru zmianę biegów. Stało się to za sprawą Henrego
Strumeya i Jamesa Archera. Trzybiegowa konstrukcja montowana w piaście ważyła
mniej niż kilogram. Przerzutka przemieszczająca łańcuch po zębatkach nie zdała
w tamtym czasie egzaminu. Zbyt duża ilość błota na ulicach uniemożliwiała jej
poprawne działanie.
Rower Strumeya i Archera źródło: http://rowerowytorun.com.pl/art/133/historia-roweru.html |
Wraz z ekipą
E-stojakównarowery.pl znaleźliśmy dla was jeszcze dwa filmiki przedstawiające historię
roweru prezentowaną przez łódzką grupę Bicykle.pl. Przyjemnego oglądania!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz