Pierwszy sezon roweru
miejskiego w warszawie za nami
W
sierpniu tego roku ruszył system pod wstępną nazwą „Warszawski rower publiczny”.
Po trzech miesiącach jego oficjalna nazwa – czyli „Veturilo” – zagościła już na
stałe w pamięci warszawiaków. Można nawet stwierdzić, że w mieście panuje
swoista moda na miejską wypożyczalnie rowerową. Zaczyna się ostatni tegoroczny weekend,
w którym będzie można poczuć wiatr we włosach na publicznym dwukołowcu.
Jak
to się zaczęło?
źródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/Veturilo |
W lutym tego roku,
radni wprowadzili odpowiednie zmiany w statucie ZTM i zapisali środki na
miejska wypożyczalnie rowerów w Wieloletnim Planie Finansowym. Całą inicjatywa
miała mieć na celu zmniejszenie liczny aut w centrum Warszawy przy jednoczesnym
przyczynieniu się do poprawy zdrowia poprzez korzystanie z roweru jako codziennego
środka do szkoły i pracy.
Ogłoszono przetarg na
operatora systemu. Konsorcjum, które okazało się być zwycięzcą będzie zarządzać
rowerami do listopada 2016 roku i otrzyma za to sumę łącznie 19 mln złotych
brutto.
Grosz
do grosza i … mamy sporo rowerów!
Cała inicjatywa ma
powstać stopniowo. W sierpniu 2012 roku uruchomionych zostało pierwszych 57
stacji Veturilo. Obsługiwały one łącznie 1000 rowerów. Rozmieszczono je na
razie jedynie po lewej stronie Wisły a największy nacisk położono na obsługę centrum
miasta, w którym zlokalizowana aż 31 wypożyczalni. 11 z nich powstało na
Bielanach, 13 na Ursynowie i 2 na Wilanowie.
W przyszłym roku
(planowany miesiąc to marzec) zostanie uruchomionych kolejnych 70 wypożyczalni.
Tym razem system wkroczy na Pragę oraz poszerzy swoja ofertę w centrum miasta.
W sumie do 2016 roku w mieście będzie działać co najmniej 125 stacji
rowerowych, które obsługiwać będą 2100 pojazdów.
Dla porównania możemy
zobaczyć iloma miejskimi rowerami mogą się poszczycić przykładowe europejskie
metropolie i inne miasta w Polsce:
Paryż – 20 000
rowerów
Londyn – 6 000 rowerów
Barcelona – 6 000 rowerów
Wiedeń – 1 200 rowerów
Ryga – 140 rowerów
Wrocław – 300 rowerów
Poznań – 80 rowerów
Londyn – 6 000 rowerów
Barcelona – 6 000 rowerów
Wiedeń – 1 200 rowerów
Ryga – 140 rowerów
Wrocław – 300 rowerów
Poznań – 80 rowerów
źródło:http://www.gazetaecho.pl/veturilo-ruszy- skromnie-na-tarchominie_62171 |
Pierwszy sezon z
Veturilo za nami? Jak było?
Na oficjalnej
stronie systemu znaleźliśmy informację, że od momentu uruchomienia miejskie
rowery były wypożyczane już 250 tysięcy razy. Oznacza to, że każdy dwukołowy
wehikuł był wypożyczony średnio prawie 250 razy. Veturilo zgromadziło również
aż 46 tysięcy zarejestrowanych użytkowników. Miasto, operator a także większość
mieszkańców Warszawy uważa start systemu za sukces. Można stwierdzić, że w
stolicy zapanowała swoista moda na poruszanie się miejskim rowerem. Jednak
jednym z celów systemu miało być zmniejszenie natężenia ruchu samochodowego w
centrum Warszawy. Nie wydaje nam się aby został on zrealizowany. Uważamy, że do
inwestycji w nowe pojazdy i nowe stacje powinny dołączyć plany rozbudowy ścieżek
rowerowych, których w centrum miasta jest jak na lekarstwo. Po ulicach jeździ się
niebezpiecznie ze względu na ogromną ilość samochodów, po chodnikach jazda jest
prawie niemożliwa gdyż panuje tam bardzo duży ruch pieszych. Wydaje nam się, że
gdyby drogi rowerowe pojawiły się w centrum, zniknęło by też niego sporo aut.
System powróci do
nas 1 marca 2013 roku – niezależnie od pogoda jaka będzie wtedy panowała. My
wypróbowaliśmy rowery Veturilo i jesteśmy z nich całkiem zadowoleni. Cieszymy
się, że rowery maja przyszłość w Warszawie i trzymamy kciuki.
Tymczasem wracamy
do intensywnej pracy. Jej efekty możecie zobaczyć na E-stojakinarowery.pl!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz